Spolupráce s rodiči
vzdělávací procesy
individuální přístup
zpětná vazba - ZV
vzdělávací obsahy
Silnou, určující skupinou smyslu a způsobu vzdělávání jsou rodiče. Jejich představy a postoje nejen, že determinují žákovský vztah ke škole, učitelům a vzdělávání, ale také žákovský vztah ke školním známkám. Docela mnoho bylo ukázáno průzkumem potřeb rodičů v době distančního vzdělávání žáků. Níže uvedená evaluační ukázka dosvědčuje, že rodič ve vztahu ke škole je člověkem plánovitým a kontrolním, zaměřeným na smysl věcí a správné porozumění informacím. To je představa rodičů o vzdělávání. Protože o svých dětech vědí, že vysedávají na internetu a u televize, významně by upřednostnili např. výuku prostřednictvím videonahrávek. Tvořivost žáků, pravidla práce a plánování či řešení problematických situací nebo spolupráci se spolužáky vidí jako nedůležité pro proces učení. V jejich žilách ještě koluje vzpomínka, že škola předepisuje poznání, úkoly a cvičení. Hodnocení vlastní učební zkušenosti téměř vůbec nezapadá do představ rodičů o samostatném učení žáků. Přitom je to právě zkušenost, která dává dětem zažít vnitřní motivaci a učí je praktickým krokům a nalézání svých vrozených darů.
Ukázková část analytických výstupů dotazníku EDx.520 - Podpora pro distanční vzdělávání žáků (ale téměř to samé s vztahuje na běžné domácím úkoly)
Kmenové skutky = rozhodně ANO / spíše ano / spíše ne / rozhodně NE
Důležité pro učení = rozhodně ANO / spíše ano / spíše ne / rozhodně NE
Potřeba rodičů ke zlepšení = rozhodně ANO / spíše ano / spíše ne / rozhodně NE
Výčet ukázkových indikačních oblastí / n = 237 / anonymizovaný souhrn response rodičů |
Kmenové skutky |
Důležité pro učení |
Potřeba zlepšení |
12. Pomohlo by nám, kdyby škola k zadaným úkolům připojovala informaci pro rodiče o učebním postupu a co je v daném úkolu důležité. |
100,81 (+55%) |
94,62 (+46%) |
76,44 (+54%) |
09. Pro zvládnutí domácí učení jsme stanovili našemu dítěti - našim dětem pracovní plán. |
94,15 (+44%) |
114,37 (+76%) |
60,97 (+23%) |
17. Pomohla by nám podpora domácího učení dětí prostřednictvím výukových videonahrávek. |
89,72 (+38%) |
77,53 (+19%) |
66,98 (+35%) |
19. Pomohlo by nám, kdyby škola zadávala úkoly .. směřované na logiku a smysl věcí. |
86,37 (+33%) |
70,32 (+8%) |
59,73 (+20%) |
15. Pomohlo by nám, kdyby škola zadávala úkoly .. směřované na čtení a porozumění textu. |
78,23 (+20%) |
70,29 (+8%) |
54,29 (+9%) |
14. Pomohlo by nám, kdyby škola zadávala úkoly .. směřované na cvičení paměti. |
68,51 (+5%) |
62,23 (-4%) |
55,91 (+13%) |
22. Pomohlo by nám, kdyby škola zadávala úkoly .. směřované na tvořivost žáků. |
65,99 (+1%) |
55,69 (-14%) |
47,27 (-5%) |
20. Pomohlo by nám, kdyby škola zadávala úkoly .. směřované na pravidla práce a plánování. |
60,90 (-6%) |
55,89 (-14%) |
47,23 (-5%) |
21. Pomohlo by nám, kdyby škola zadávala úkoly .. směřované na řešení problematických situací. |
60,77 (-7%) |
57,03 (-12%) |
52,85 (+6%) |
16. Pomohlo by nám, kdyby škola zadávala úkoly .. směřované na psaní a sestavování textu. |
58,58 (-10%) |
57,73 (-11%) |
45,79 (-8%) |
24. Pomohlo by nám, kdyby škola zadávala úkoly .. směřované ke spolupráci se spolužáky. |
53,76 (-17%) |
50,27 (-23%) |
45,67 (-8%) |
18. Pomohlo by nám, kdyby škola zadávala úkoly .. směřované na hodnocení vlastní učební zkušenosti žáků. |
44,19 (-32%) |
48,06 (-26%) |
41,81 (-16%) |
23. Pomohlo by nám, kdyby škola zadávala úkoly .. směřované na učení dětí a rodičů v dialogu. |
41,72 (-36%) |
44,35 (-32%) |
38,09 (-23%) |
Pozn.: K evaluační analýze této problematiky byly použity komplementární indikátory ©, které jsou chráněny patentovým právem.
Ze stejného důvodu chtějí rodiče po škole známky. Ty totiž lemují jejich vlastní školní zkušenost. Jsou stručné a umožňují propustnost v systému dalšího vzdělávání jejich dětí. Jen se příliš nezajímají o individualitu a osobnost dítěte. Právě tohle může být v budoucnu hlavní handicap. Člověk, který nenalezl sám sebe, nemůže rozvinout svůj vrozený potenciál a sebevědomí.
Co je však současně zajímavé? Rodiče chtějí poznat smysl učení (postup a důležitost kroků), což je ekvivalent didaktiky a cílů učení. Znamená to, že vzdělání jejich dětí a jeho správnost je pro ně kontrolovanou hodnotou. Neumí si jen zatím představit, že do silných principů učení patří také plánování, rekapitulace zkušeností, poznání užitku, rozhodování = řešení problémů a také mnoho učebních situací, konstruovaných ve společném sdílení a dialogu. Proto je potřeba s nimi o tom trpělivě mluvit. Jejich dobrá představa o užitcích učení může pomoci škole učit efektivně = hlouběji + silnější motivací žáků + větším dopadem na použitou znalost. Za vším stojí lidské růstové myšlení, což v překladu znamená, .. "Vynaložením svých sil mám vliv na svou životní cestu a úspěšnost".