Facebook

Projektová výuka

metody a formy práce projektová výuka reflexe učení a zkušenosti pedagogika pragmatická organizace učení činnostní výuka pedagogika formativní konstruktivismus


Projektové vyučování je výuka založená na projektové metodě (Kratochvílová, 2006). Projekt je chápán jako komplexní pracovní úkol, při němž žáci samostatně řeší určitý problém (problémový úkol, problémovou situaci). Pomocí této výukové metody jsou žáci vedeni k samostatnému zpracování určitých dílčích úkolů, propojených do komplexního celku, spjatého s řešením problémů životní reality. Charakteristickým znakem projektové výuky je nejen cíl, který je představován určitým konkrétním výstupem, tj. výrobkem, praktickým řešením problému, ale i spolupráce a využití průběžné zpětné vazby pro regulaci práce, spolupráce a jejího dopadu.

Projektová výuka je považována za velmi efektivní edukační aktivitu pro rozvoj kompetencí (zkušeností) vymezených v RVP, neboť při takové výuce dochází k osvojení a upevnění nových vědomostí i dovedností a rozvoji osobnostních stránek osobnosti formativní cestou (odpovědnost, vytrvalost, tolerance, spolupráce, komunikační schopnosti, sebekritičnost, aktivita, samostatnost a tvořivost). Projektová výuka také napomáhá k začleňování mezipředmětových vazeb a průřezových témat do výuky.


Za ideového otce projektové výuky je považován americký filozof, pedagog a psycholog, John Dewey (1859 -1952), zastánce pragmatické pedagogiky.
John Dewey je tím také "praotcem" klíčových kompetencí, neboť, pragma je čin a kompetence je prostě zlepšovaná zkušenost.


         
Nedostatky běžného vyučování

- izolovanost poznatků a roztříštěnost poznání
- oddělení teorie od praxe (časem a kontextem)
- převládající vnější stimulace žáků
- chybí vnitřní motivace a průběžná zpětná vazba
- málo využité schopnosti hlubšího myšlení
- nedostatečná práce se seberegulací žáka
- papírové zkušenosti s uplatněním poznatků
- testované znalosti neodpovídají skutečným schopnostem
  Příznačný pro
projektovou výuku
je Demingův cyklus
PDCA.

Umožňuje převést
myšlenky lidí
do praxe lidí.
  Co je pro projekt důležité?

- pragmatismus (pragma = čin)
- cesta je stejně důležitá jako cíl
- předmětem změny je člověk
- prostředkem změny je projekt
- čas je orientační osa .. Kairos / Chronos
- potřeby a podmínky jsou předvídatelné
- díky reflexi vznik přidané hodnoty
- nová jakost nevyvolává u lidí negaci
- možnost přenesení do praxe
         
  Proč projektová výuka?

- cílená, promyšlená a organizovaná činnost
- skrze řešení problémů nabízí celistvé poznání
- účastníci nabývají a rozvíjejí zkušenost
- podněcuje tvořivost a vyžaduje odpovědnost
- komplexně ovlivňuje žákovu osobnost
- důležitá je dělba práce a kvalita komunikace
- učitel je v roli režiséra a konzultanta
- žák je v roli řešitele problému
- podporuje osobnostní zrání
- učí řešit problémy
- dělá naše plány realistickými
- učí nás spolupracovat
 
Projektové konání rozvíjí osobnost a identitu.       Důležitou roli v PV hraje zpětná vazba.

 


Cílem projektového vyučování není předání velkého množství poznatků do sešitů a paměti žáků, v co nejkratším čase, nýbrž rovnoměrné formování osobnosti žáka ve všech dostupných rovinách a vývojových krocích. Chce vést žáky ke konstruktivitě, samostatnosti, aktivitě a tvořivosti, a proto staví na principu svobodné volby, spojené s osobní tvořivostí a konstruktivností a co největším spojením obsahu a užitku výuky se životem. Svobodná volba není jen směr rozhodnutí, ale také sousto, které chce žák zvládnout a intenzita vlastního krokování (zóna nejbližšího vývoje). Velká složitost je většinou zvládnutelná prostřednictvím menších "krajíců a kroků".
 

Představení problémové situace v hlavách několika žáků přinese vždy rozdílný obraz o vidění a řešení problému. Každý žák si uvědomuje jinou část funkčnosti a problematiky ve viditelném a dostupném celku. Každý žák do problematiky promítne nejen své představy o řešení, ale také představy o svém zapojení, ve kterém chce být přirozeně úspěšný. Záleží na jeho zkušenosti, kde a jak odhaluje problém či nazírá řešení, které velmi často leží na hlubší úrovni, než je na první pohled vidět. Spojitost indikace a skryté podstaty si vyžaduje řadu (meta)zkušeností a systémového vidění projektu v jeho věcných a procesních částech, v hodnotách jeho cílů a v zapojení lidského potenciálu.

Učitelé si mohou tuto metodu osvojit postupně.


Např. seminář a dílna: Projektové prvky v konvenční výuce