Facebook

Novinky


Skutečnou novinku nepoznáte podle atraktivního obalu. Novinkou se ale stává vše, co nás může v danou chvíli posunout dopředu. Protože každý člověk, a podobně i každá škola, má své vývojové kroky nastaveny individuálně, je vhodné poskytnout zájemcům o profesní růst tzv. "klíčové fundamenty", které stojí v základech každé růstové změny. Jedním z nich je "reflexe", jako "anděl strážný" každé růstové zkušenosti. Většina lidí se vzdělává celý život, a to i tehdy, když za to zrovna nedostává školní známku. To se děje vždy, když nalézá smysl, neboť ten oslovuje naši lidskou vůli se překonat.
Reflexe (hodnotící zpětná vazba) je pak nejen nástrojem ujištění o pokroku a užitku, ale i nástrojem udržení správné cesty.


                 Systémové řešení = více hledisková reflexe (evaluace) + formativní pedagogika + manažerská optimalizace.

 

formativní hodnocení profesní rozvoj učitelů motivace žáků myšlenkové operace pedagogika formativní
 

 

 

Cíle, cesty a nástroje formativního učitele
aneb, jak naučit žáky myslet, učit se a řešit problémy


Jak učit děti a žáky komunikovat a spolupracovat?
Jak učit děti a žáky myslet kriticky, projektově a růstově?

Jak vyvolávat a poznant vnitřní motivaci a poznat talenty?
Jak učit děti a žáky samostatnosti a odpovědnosti?
Jak učit děti a žáky učit se, řešit problémy a zažít úspěch?
Jak u žáků rozvíjet meta-kognitivní myšlení?

Jak rozvíjet lidské dovednosti a kompetence?
Jak využít formativní zpětnou vazbu k rozvoji osobnosti?

Jak kultivovat jejich postoje a chování?
Jak vytvořit EDU-WELL-BEING ve škole?


Publikace obsahuje konkrétní praktickou metodiku
pro posilování meta-kognice žáků a rozvoj kompetencí.

Ukázky z knihy - zde.

 

Nadčasová, účinná metoda pracuje s Demingovým cyklem PDCA a se sdílenou reflexí, což je forma konstruktivistické pedagogiky, kterou facilituje učitel speciálním sledem otevřených otázek. Žáci jsou těmi, kdo s pomocí učitele reflektují svoji zkušenost, hodnotí svou práci (na své úrovni) ve více hlediskovém hodnocení, což jim umožňuje myslet meta-kognitivně a růstově, tedy využívat vyšších hladin myšlení. V účinku jde o jakýsi mentální "scaffolding", který umožňuje rozvoj řešení problémů a schopností učit se. Tím se od principů konvenčního FH, které využívá spíše vnější zpětné vazby, podstatně liší. Metakognice je rozvíjena prostřednictvím tzv. "hodnotového myšlení" a současně je zdrojem vnitřní motivace. V pracovních kapitolách je uveden průnik k psychologizujícímu pozadí, včetně užitků a příznivých dopadů na žáky i učitele. Kniha si klade za cíl ukázat čtenáři zásadní rozdíl mezi "regulací", "korekcí" a "formací" žákova myšlení a učení. Využívá principů konstruktivistické a humanistické pedagogiky, zejména vnitřní zpětné vazby aktivizující hluboké myšlení a směřující k růstovému, sebepřekračování učební zkušenosti žáků.

Jedinečné téma rozkrývá důležitost poznávaných hodnot nebo kvalit učení a pracuje s tzv. "třetím cílem vzdělávání", tedy s hodnotovým myšlením lidí, na něž navazuje rozhodování. Kontext objevovaných souvislostí ukazuje cestu jak rozvíjet nejdůležitější kompetence - k učení a řešení problémů. Hlavní přínos knihy je v konkrétním návodu jak metodu používat a jak ji zapojit do výuky. Metodika ukazuje hlavní atributy formativní pedagogiky, díky kterým je přenositelná do každého vyučovacího předmětu. Metodika výrazně podporuje žádaný, tzv. kompetenční model vzdělávání, učí pracovat s chybou při učení a řešení problémů, přičemž bere ohledy na tzv. "zónu nejbližšího vývoje". Teorie a i praxe je završena problematikou rozvoje žáka jako jedinečné osobnosti se svým individuálním potenciálem. Publikace přináší ucelenou zastřešující metodiku jejímž cílem je rozvíjet žáka jako integrovanou osobnost, schopnou pochopit sebe sama a využít svůj potenciál s pomocí facilitujícího pedadagogického přístupu k praktickému životu.
 



Kniha je v distribuci od ledna 2025.
Cena: 390,- Kč + balné a dopravné 90,- Kč
Objednávky lze adresovat na HEURÉKA CZ, Nad Humny 65, Zlín, 760 01

nebo prostřednictvím edubona@seznam.cz



 

 

 

Pokud dokážete změřit well-being natolik, že vidíte komplexitu pracovních podmínek, procesů a lidských zkušeností, pak to není pouhá teorie.