ukázka ► iKarta A
metody a formy práce
management školy
strategie a rozvoj školy
evaluace MAP
ŠAP-MAP-KAP
motivace žáků
Implementační karty jsou sestavovány dle individuálních akčních plánů a indikační hodnoty intervencí (skutky %), které jsou vždy souhrnným výsledkem předchozí vícehlediskové evaluace(c). |
Podle výsledků vedených v ikartě je možné v MAPu vybírat a přenášet jako dobrou praxi ty opatření a intervence, které se osvědčily. |
(malá modelová ukázka) Implementační karta (A) pro Knihovnu formativní praxe |
Legenda: D = doporučení / Z = zásadní / V = významný / P = příležitostný / F = formativnost / A = aktivizace / W = wellbeing / RP = rovné příležitosti |
A) Hodnoto-tvorný, systémový cíl |
B) Soubory dobré praxe - systémová opatření |
D |
C) Příklady (měřitelných) opatření a/nebo intervencí |
podmínky |
skutky |
pokrok |
udržitelnost |
F |
A |
W |
RP |
1) Škola pečuje
o psychické zdraví
žáků a učitelů |
1.1) Ve škole jsou cíleně rozvíjeny
emoční a sociální dovednosti |
Z |
01. Využívání adaptačních, socializačních programů pro žáky. |
49,18% |
74,22% |
19,61% |
41,14% |
F |
A |
W |
RP |
V |
02. Realizace pravidelných, ranních komunitních kruhů v třídním kolektivu. |
88,52% |
28,29% |
12,07% |
78,22% |
|
A |
W |
RP |
P |
03. Potvrzující hodnocení učitele, orientované na zkušenost a vůli žáka. |
74,49% |
16,20% |
4,15% |
54,20% |
F |
A |
|
RP |
P |
04. Preventivní programy dobrého klimatu v organizaci starších žáků. |
65,22% |
11,09% |
6,45% |
21,45% |
|
A |
W |
RP |
|
... atd. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2) Výuka obsahuje
aktivizující metody učení,
vedoucí k silné vnitřní motivaci |
2.1) Vedení školy
systematicky podporuje
formativní pedagogiku |
V |
01. Diferenciace úkolů pro různě nadané žáky a skupiny. |
61,19% |
74,19% |
12,08% |
38,66% |
F |
A |
|
RP |
V |
02. Facilitace výuky prostřednictvím problémových otázek, zaměřených na konstruktivitu. |
64,96% |
81,39% |
6,83% |
42,47% |
F |
|
W |
RP |
P |
03. Nekonvenční didaktika pro rozhodování žáků o nejlepším řešení učebního problému. |
41,77% |
11,02% |
1,81% |
30,09% |
F |
A |
|
RP |
Z |
04. Řízená reflexe učební zkušenosti žáků, jako součást edukačních metod. |
45,15% |
5,17% |
16,48% |
12,55% |
F |
A |
|
RP |
V |
05. Vedené sdílení postupů řešených učebních problémů a práce s chybou. |
74,81% |
13,88% |
20,15% |
15,23% |
F |
A |
W |
RP |
V |
06. Trénink strategií pro podporu formativního hodnocení |
62,45% |
16,22% |
7,75% |
48,61% |
F |
A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2) Nadpředmětové uplatnění
projektových prvků
v konvenční výuce |
P |
01. Organizace vyuč.hodiny zaměřena na společné plánování učební práce |
91,43% |
31,45% |
21,47% |
22,19% |
F |
A |
|
RP |
V |
02. Realizace konstruktivistických úloh ve výuce. |
58,31% |
49,31% |
14,46% |
65,40% |
F |
A |
|
|
Z |
03. Časový prostor v hodině pro reflexi organizace vlastní učební práce. |
68,64% |
44,04% |
5,40% |
26,67% |
F |
A |
W |
RP |
Z |
04. Kooperující prostor kolektivu třídy pro práci s procesní chybou učení. |
78,38% |
13,65% |
3,46% |
22,37% |
F |
A |
W |
RP |
|
... atd. |
|
|
|
|
|
|
|
|
.. atd. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Učitelé pak nemusí neuroticky naplnit věškerý vypsaný "standard", ale podle svých rozvojových potřeb a kontextových možností si vybírají takové soubory opatření, které jsou v "zóně jejich nejbližšího osobního vývoje". Opakovaným zlepšováním se postupně dopracují k hlubší, kontextové zkušenosti, kterou jsou schopni předávat svým kolegům. Míru rozvoje specifických dovedností jako "oblast nejbližšího pedagogického vývoje" je potřeba indikovat v komplexitě použitých metodik, osobních zkušeností, pracovního času, osobního vlivu a viditelného užitku. Takové kombinačně-korelační mapování a měření strukturuje, uchovává a sdílí "knihovna (vyzkoušené a reflektované) praxe".
Pro školy a projektové aktivity poskytujeme evaluační měření "zóny nejbližšího vývoje", včetně celkových rozvojových podmínek, potřeb a pracovních motivací.