1) Když byla zavedena "autoevaluace", jako vnitřní sebehodnocení, šlo o jakousi obávanou dotazníkovou auto-diagnózu s jejímiž výstupy téměř nikdo nepracoval. Výsledkům totiž chybělo to hlavní - hodnotová mapa, určená dle různých hodnotových hledisek lidí, jejichž se případné zlepšování týkalo. Jsou to právě informace o hodnotách, které odhalují příčiny a souvislosti jevů a umožňují lidem se rozhodovat a něco zlepšovat. Diagnostické nástroje byly vydávány za evaluační i když svou podstatou neměly evaluační vlastnosti, neboť měřily zkoumané jevy a oblasti jen statisticky, tedy povrchně a tedy neobjektivně. Z hlediska účelu evaluace měly velké "konfirmační zkreslení". Běžný dotazník to prostě neumí, neboť nepřenáší komplementární informace o hodnotě, kvalitě, užitku, významu, lidských postojích.
|
|
|
2) Naše metoda a forma evaluace je nástrojově a designově nepatrně odlišná, ale v důsledku naprosto převratná. V indikátorech dotazníku jsou použity speciální kombinované otázky, které umožňují vidět zkoumané jevy očima a zkušenostmi respondentů. (Výstupy nelze interpretovat jinak, než v optice hodnotového světa respondentů.) Jde o reflexi ve formátu na tzv. nerozložené informace, která dokáže pojmout data o existenci, činech i hodnotách. Proto jsou v programu Portfolionet(c) použity tzv. "komplementární indikátory", které umí věci a jevy, či události a procesy vidět celistvě a tedy objektivně a pokud zachytíme i hodnotový svět lidí, pak i empaticky. Jsou tedy uživatelsky ohleduplné k lidem. Společným vyplněním dotazníku bude usnadněna analytická práce při zjišťování reálných rozvojových možností pro danou školu nebo projekt.
|
|
|
3) Response v programu Portfolionet(c) a prostřednictvím FORMATIVNÍCH EVALUAČNÍCH NÁSTROJů umožní získání informací, které lze snadno analyzovat za účelem budoucí případné realizace zlepšení tam, kde o to učitelé ve škole stojí, kde mají motivaci, podmínky, zájem a kapacitu pro realizaci. Takové nástroje umí zmapovat realizační soulad. Pokud chce např. zřizovatel prostřednictvím projektů akčního nebo strategického plánování pomáhat s rozvojem škol, může dostat informace, které mu umožní pochopit reálný svět potřeb a hodnot lidí, kteří v dané škole žijí a pracují. Z naší mnohaleté zkušenosti víme, že tento způsob evaluace v důsledku další práce významně šetří psychické síly a implementační čas lidí. Výsledky takové evaluace přinášejí mezi lidi i více porozumění.
Komplementární výstupy jsou následně načteny do kontingenční tabulky, která poskytuje priorizovaně řazený přehled naměřených faktorů ve vzájemné kombinaci. Komplementarita mezi kmeny a váhami poskytuje "syntetický" obraz zkoumané zkušenosti ve sledovaných oblastech s jejich případnou korelací. Tak měříme a zkoumáme zkušenost.
|
|
|
-
Prověříte faktory a/nebo podmínky, které mají vliv na implementaci.
-
Zjistíte pořadí a sílu důležitosti těchto faktorů a podmínek.
-
Zmapujete a změříte pracovní a realizační kapacitu spolupracujících lidí.
-
Na základě zjištění můžete rozvrhnout potřebnou časovou dotaci pro realizaci.
-
Získáte přehled o vlivu formální strategie na pracovní kulturu.
-
Odhalíte souvislosti rozvojových potřeb, lidského faktoru a pracovní motivace.
-
Zlepšíte pracovní komunikaci, synergii procesů, cílů a zapojených lidí.
|
|
-
Vyvarujete se tomu, co v implementaci působí negativně, odhalíte zbytečné překážky.
-
Ověříte složitost a/nebo korelaci podmínek pro udržitelnost dopadů vaší práce.
-
Vytvoříte přehlednou mapu důležitých implementačních podmínek a faktorů.
-
Získáte informace pro optimalizaci organizace, komunikace, taktiky i strategie.
-
Výrazně snížíte diskriminaci přirozeně fungujících faktorů a interakcí.
-
Získáte manažerský obraz a inspiraci, kde a jak můžete svou práci vylepšit.
-
Zlepšíte smysl a jednotnost cílů, čímž zvýšíte smysl a motivaci pro spolupráci.
|
Změnili jsme mentální model zpětné vazby a tím jsme zcela změnili sílu a užitek evaluace
Evaluační výstupy teď nemusí zůstat v šuplíku, protože měří účinnost společné práce, můžete se podle nich rozhodovat a růst.
Proč? Evaluační nástroje s komplementárními indikátory© mají vysokou intervizní a supervizní účinnost.
Jejich indikační, vícehledisková optika zjišťuje nejen váhu implementačních faktorů, ale i jejich relevantnost ve sledovaném systému.
Podporují profesní růst učitelů i ředitelů škol. Poskytují sociologické a/nebo manažerské, implementační portréty a mapy k lepšímu rozhodování.
|
|