9) Učitel v roli sociálního manažera
metody a formy práce
profesní rozvoj učitelů
psychologie osobnosti
management třídy
kompetence k řešení problémů
komunikace ve škole
pedagogika formativní
týmové a sociální role
lidská zralost a její kultivace
klima ve třídě a ve škole
kvalita výuky - wellbeing
Téma potřebné a užitečné v době, kdy systém vzdělávání hledá učitele, probouzejících v žácích hodnotové ukotvení a tím také identitu, jako základnu pro rozvoj kompetencí.
Jak se z učitele "mnohovědění" stane sociální manažer? Jaké dosavadní dovednosti a potencionality k tomu může použít? Jak vytvořit s individuální seberealizace spolupráci? Jak současný učitel může konkurovat okolnímu informačnímu světu tím, že může probudit v žácích touhu po poznání pravdy a osobním růstu? Jak může učitel ovlivnit pracovní klima ve třídě? Kdy je potřeba třídu řídit a kdy je možné žáky vést?
Motto: " Příliš mnoho z toho, co nazýváme managementem, lidem ztěžuje práci." Peter F. Druker
Téma rozkrývající podstatu potřebných dovedností pedagoga v kompetenčním modelu školy. Zabývá se rozvojem jeho sociálního potenciálu - vést kolektiv i jednotlivce k rozvoji dovedností. Rojvíjí problematiku organizační, režijní i sociální práce, ze kterých vyplývá, že učitel současnosti se musí stát více sociálním manažerem a partnerem vzdělávané mládeže. Významnou úlohu zde hraje pojem autorita učitele, jako přirozeného sociálního vzoru, s výrazným rozhledem jak ve výchovně vzdělávacích strategiích, tak i jednotlivých povahách dětí. Téma se zabývá možnostmi rozvoje pedagogických dovedností a kompetencí, které nevyplývají jen z jeho oborové aprobace.
Anotace:
Na jednání člověka zřídka kdy působí ojedinělý motiv. Pro každého člověka je charakteristický specifický „balík“ hodnot, o kterých ví, ale zejména komplex podvědomých vlivů či motivů, které nachází až s hledáním vlastního sebeuplatnění a postupným vývojem. Je přirozené, že člověk dělá svou práci opravdu dobře jen tehdy, když může využít své jedinečné vrozené vlastnosti a rozvinuté nadání. Mnohé z nich se objeví někdy až v konfrontaci po vlastní neúspěšné seberealizaci. Být dobrým manažerem, znamená znát možnosti svých svěřených „spolupracovníků“ a využít je nejen k prospěchu celku ale i k prospěchu jejich osobnostního růstu. Být dobrým manažerem je také proces sebeevaluační, díky kterému si učitel uvědomuje, že růst jeho žáků je širokospektrálně propojen s jeho osobním profesním a zejména dovednostním růstem. Jen tak je schopen tradiční pedagog obstát v novém modelu výuky, kde je důraz kladen už ne na řízení, ale na spolupráci a vedení k samostatnému rozvoji.
Obsah tématu: 2 bloky (celkem 8x 45 minut) - prezenční forma
|
|
|
-
anatomie elementárních intrapsychických sil - potencí
-
zdroje a propojení různých motivací a rozdělení rolí
-
autodiagnostika vrozených principů, jako potencí k růstu
-
jak se z potencí stávají kompetence a co je k tomu potřeba
-
využití archetypálních symbolů pro pochopení rozdílů v chování a zralosti
-
co má vliv na iniciativu, tvořivost, sociabilitu a rozhodování žáků
-
autoevaluace práce žáků, jako manažerský nástroj rozvoje osobnosti
-
úloha a charisma učitele jako manažera vyučování
-
co všechno má vliv na přirozenou autoritu pedagoa
-
z čeho vyvěrají principy přijímané autority
-
třídní hierarchie, sociability a sociopatogenních vlivů a agresivity
-
prevence sociopatogeních vlivů v praktických příkladech
-
psychodrama „Demokratické království“
|
|
Vzdělávací cíl:
Seminář pomáhá rozkrýt a pochopit příležitosti a slabiny lidského chování, prožívání a seberealizace ve vztahu ke kompetenčnímu modelu výuky. Učitel se tak dostává více do role facilitátora takového procesu, než do stálé autoritářské role, která v kompetenčním modelu pozbývá funkčnosti. Sebepoznání je důležitá a podstatná základna pro jakýkoli lidský, osobnostní a zejména profesní růst. Ten je uskutečnitelný jen tehdy, jsou-li vědomě a v souvislostech pochopena pojmenování lidských prožitků, ve kterých se odrážjí mnohá lidská motivace. Cílem semináře je objevit pro posluchače a pochopit niterné motivy, které rozhodují o mnohých specifických reakcích dětí i dospělých. Nalezení individualit žáků, ze kterých je možné více tvořit. Vybavit pedagogické pracovníky znalostmi a dovednostmi, které dovolí citlivěji pracovat s dětským povahovým a talentovým potenciálem. Pedagogičtí pracovníci dokáží více pracovat nejen s vlastní povahou ( stává se nástrojem ) ale i s povahou žáků, respektive jejich rodičů.