Projektový (formativní) management je pak postaven na informacích,
které zlepšují jeho vhled a rozhled, úsudek a implementační rozhodování.
|
► |
|
Simulační ukázka = Výčet strategických projektových oblastí / n = 73 |
Kmeny |
V1= důležitost |
V2=motivace |
V3=vztahy |
V4=praxe |
10. Tento projekt mě učí, jak využít znalosti a informace k praktickému využití. |
83,34 (+111%) |
126,67 (+123%) |
99,99 (+77%) |
30,01 (-8%) |
80,01 (+40%) |
06. Tento projekt mě učí přemýšlet nad věcmi, které nejsou jednoznačné. |
75,13 (+90%) |
63,33 (+12%) |
56,66 (=Ø) |
36,66 (+12%) |
63,33 (+11%) |
05. Tato projekt mě podporuje v tom, abych byl(a) v jeho organizaci aktivní. |
53,34 (+35%) |
56,67 (=Ø) |
41,12 (-27%) |
34,33 (+5%) |
41,09 (-28%) |
02. Tento projekt ve mně rozvíjí vytrvalost při dosahování cíle. |
49,12 (+25%) |
90,01 (+59%) |
73,33 (+30%) |
23,34 (-29%) |
59,99 (+5%) |
09. Tento projekt mě učí předvídat a dlouhodobě plánovat. |
44,33 (+12%) |
85,33 (+50%) |
51,21 (-9%) |
21,33 (-35%) |
71,33 (+25%) |
04. Tento projekt mě učí využívat příležitosti a nápady. |
37,67 (-5%) |
33,31 (-41%) |
60,01 (+6%) |
33,34 (+2%) |
56,67 (-1%) |
01. Tento projekt mi poskytuje dostatek informací pro rozhodování. |
20,67 (-48%) |
64,89 (+14%) |
65 (+15%) |
10,33 (-68%) |
54,56 (-4%) |
08. Tento projekt mě učí organizovat důležité aktivity i na půdě vlastní školy. |
17,34 (-56%) |
13,56 (-76%) |
41,07 (-27%) |
54,66 (+67%) |
34,23 (-40%) |
03. V tomto projektu mohu uplatnit svou osobní tvořivost. |
13,66 (-65%) |
26,67 (-53%) |
46,67 (-17%) |
39,99 (+22%) |
69,99 (+23%) |
07. Tento projekt mě učí spolupracovat v týmech s ostatními aktéry. |
6,11 (-99%) |
6,67 (-88%) |
30,06 (-47%) |
43,33 (+32%) |
40,15 (-30%) |
průměr |
Ø = 39,45 |
Ø.V1 = 56,71 |
Ø.V2 = 56,5 |
Ø.V3 = 32,73 |
Ø.V4 = 57,11 |
|
Při vyhodnocování a čtení výstupů je tedy důležité dívat se na výstupy synteticky = skrze ucelený pohled na "kmeny a váhy" tedy činnosti i postoje. Jen tak je možné celistvě uvidět a správně pochopit kontextový celek, jako reálný obraz, portrét či mapu zkoumaných jevů. Proto můžeme změřit zkušenost v aspektech, které ji utvářejí a podmiňují. Komplementární evaluace dává obraz u SMYSLU CELKU = uvádí tedy do rozhledu.
Evaluační výstupy jsou dobře čitelné skrze analytické tabulky, kdy na relativně malé ploše lze kombinačně a přehledně porovnat číselnou sílu indikace v řádcích a ve sloupcích. Tím je možné udržet úsudek o sledovaných jevech v kontextu ostatních jevů nebo procesů. Tabulka, prostřednictvím kmenových odpovědí, nese informace o činnosti a prostřednictvím váhových odpovědí informace o dopadech, které mohou být chápány i jako lidské postoje, tedy lidské reakce na zkoumanou činnost. Tak vzniká "portrét z cihel a pojiva", který dává smysl v určité konstrukci. Proto je možné touto formou dovědět se podstatně více o sociálních, organizačních či edukačních interakcích, neboť tyto musí mít jak podpůrný a jistotný, tak i růstový vliv na lidi a jejich práci.
Proto se v tabulce zajímáme o nejsilnější a nejslabší kmeny a stejně tak o nejsilnější a nejslabší váhy. Tyto hodnoty dávají výpověď o tom, jak lidé reagují na určité pracovní děje a činnosti, které jsou do tabulky přeneseny a v tabulce indikovány. Tabulka je vždy seřazena podle některé z hlediskových indikací, nejčastěji podle síly kmenové odpovědi, nebo podle některé z použitých vah, abychom zachytili parametrické východisko k porovnání a tím i k pochopení celistvého obrazu. Má se za to, že dotazník je zaměřen na určitou zkoumanou oblast a tabulka ji indikuje jako "portrét", tedy ve vzájemných souvislostech. Ke čtení je potřeba člověk znalý zkoumané oblasti, aby z uspořádaných údajů viděl a vyčetl, co odpovědi v proporčních souvislostech znamenají pro praxi a její případné zlepšení.
Zkušenost má více hledisek i vrstev a v hlubších vrstvách ležívají příčiny
Komplementární a tedy i váhové indikátory © jsou používány jako "sémanické hlediskové matice", které zaznamenávají kvalitativní hlediska hodnocení. Evaluační obraz je pak zachycen uceleně, kvantitativně i kvalitativně, prostřednictvím respondentních skupin, které mohou vidět zkoumaný jev nebo problém a své postoje k němu vidí podobně nebo rozdílně. Srovnáním těchto informací můžeme pochopit zainteresované skupiny v jejich zájmech, myšlení a hodnotách. Tím můžeme získat důležitá data pro optimalizaci nebo implementaci dílčích aktivit a/nebo celého projektu.
Nakonec budou všechny evaluace posuzovány podle jejich užitečnosti. (Rossi Friedman, 1993)
|