Facebook

Knihovna vzdělávacích aktivit - DVPP

Obsahy vzdělávacích aktivit jsou zaměřeny na konstruktivistickou a humanistickou pedagogiku.
S projektovými metodami, reflexí a formativními prvky edukace pracujeme od r. 2008.



Jak vzděláváním rozvíjet tvořivost a podnikavost (2x 5 hodin)

Tvořivost je zvláštní soubor schopností, které umožňují uměleckou, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost. Ta se projevuje jako vynalézavost, jako vznik nového, originálního díla nebo myšlenky, popř. tvůrčím řešením problémů. Proto, vzdělání a tvořivost k sobě neodmyslitelně patří. V posledních několika letech však k této dvojici ještě patří dovednost podnikavosti. Tedy lidská schopnost najít své užitečné místo v lidské společnosti.

 


Prezenční forma 2x 5 hodin. Akreditace MŠMT: 21520/2021-1-684.

Péče o edu-wellbeing s reflexí měřené zkušenosti (NEW)

Wellbeing je komplexita faktorů, opatření, procesů a podmínek, která umožňuje kvalitnější vzdělávání. Nic není zdarma, a i o tuto komplexitu se musí pečovat. Nenuťte však lidi pečovat o edu-wellbeing v psychologických rovinách. Pro učitele je to neuchopitelné, pro žáky nudné. Šlo by o experimenty. Wellbeing může být přirozenou součástí metod a forem edukační práce, k nimž patří jak poznávání, tak hodnocení a rozhodování. Ve výsledku tyto interekce zapůsobí na autonomní a seberegulační wellbeing. Prostě můžete mít zkušenost, že můžete mít vliv na svůj život.


Je-li náš život spíše pohodový, pak nám práce i proces poznávání a učení jde emočně i kognitivně lépe. Ve vnitřních poznávacích mapách efektivněji nabalujeme své poznání a správně třídíme nejen věci praktické a nepraktické, ale také věci prospěšné a škodlivé. Užitek je pak v tom, že čas a úsilí strávené vzděláváním přinášejí praktické, užitečné a udržitelné dobro, což se opět zpětně promítne do komplexního wellbeingu.


Prezenční forma 2x 5 hodin. Akreditace MŠMT: 21520/2021-1-684.

Formativní intervence pro podporu učení žáků

formativní hodnocení rozvoj osobnosti vzdělávací procesy rozvoj kompetencí motivace žáků individuální přístup kompetence k řešení problémů kompetence k učení myšlenkové operace pedagogika formativní Kompetenční kořeny(c) konstruktivní reflexe životní hodnoty sdílení zkušeností


Formativní intervence je propracovaná, nadčasová, didaktická metoda, které aktivizuje učební činnost a seberegulaci žáků. Výrazně podporuje rozvoj kritického a růstového myšlení, čtenářské a verbální gramotnosti, rozvoj kompetencí k učení a řešení problémů. Pracuje s konstruktivitou a integritou myšlení i s emocemi žáků ve prospěch zlepšené seberegulace a dobrého učebního klimatu.


Formativní intervence vzbuzuje u žáků i učitelů tzv. "hluboké myšlení", tedy aktivní, kritické a kreativní myšlení, při kterém vzájemně spolupracují při řešení problémů, vzájemně nse učí, což posiluje osobní prožitek. Učitel svými otázkami navádí žáky na učební cíl. Formativní intervence propojuje hluboké učení s povrchním, kdy lze získané vědomosti pospojovat v dovednostech v jeden celek.

Využití motivační zpětné vazby ve škole (2x 5 hodin)

Pedagogika zaměřená na žáka a na rozvoj kompetencí vyžaduje od učitelů jiné dovednosti, než pedagogika zaměřená jen na přenesenou znalost a její aplikaci. Svět kompetencí je možné nazvat také světem zkušeností, kterých se nedosahuje jinak než zakoušením a tedy i jejich organizováním a zlepšováním. Proto, nepostradatelným prvkem rozvoje zkušeností je zpětná vazba, umět ji poskytovat a umět ji využít pro růst žáků. Zpětná vazba stojí také v základu schopnosti řešit problémy a tedy i rozvíjet svou odpovědnost a tím zlepšovat své učení. Může se týkat poznávacího i seberegulačního procesu, čímž se stává metakognitivní. Její využití dává do rukou učitelů silný nástroj, který není pouhým doplňkem učení, ale jde o rovnocennou pedagogickou metodu, zejména tam, kde učitel sází na konstruktivistický model výuky a růstové myšlení. Motivující zpětná vazba probouzí v žákovi nejen hledání řešení, ale i posuzování účinností a kvalit navržených řešení. Tím se dotýká nejen světa smyslu a poznání, ale i světa překonávání překážek, tedy lidské vůle. Zpětná vazba je tak součástí formativního přístupu v pedagogice, neboť působí jak na aktivaci žáků, tak na pedagogicko-diagnostické schopnosti učitele, který díky ní může lépe přizpůsobovat, regulovat nebo individualizovat výuku.

Akreditovaný seminář a dílna 2x 5 hodin.

Projektové prvky v konvenční výuce (2x5 hodin)

formativní hodnocení metody a formy práce projektová výuka rozvoj kompetencí aktivity DVPP profesní rozvoj učitelů kompetence k učení konstruktivní reflexe

Užitečné téma pro školy a učitele, kteří se zajímají o to, jak více motivovat žáky a dopřát jim rozvíjení důležitých osobních vloh a kompetencí. (2x 5 hodin)
Téma se dotýká problematiky nejen konstruktivistické výuky, ale i svobody a odpovědnosti, které v konvenční škole minulých let nestojí rovnocenně.
Prožitek je rovnocennou součástí učení i spolupráce, a pomáhá nejen s motivací, ale i s pochopením vnitřního světa druhých lidí.

Projektová výuka - nejlepší je nauka (2x 5 hodin)

rozvoj osobnosti metody a formy práce projektová výuka vzdělávací procesy rozvoj kompetencí pedagogika pragmatická motivace žáků organizace učení činnostní výuka konstruktivismus

Projektová výuka je dnes často povolávaná forma pedagogické práce, která má řadu dobrých odůvodnění pro své použití, neboť počítá s praktickým konstruktivním konáním při procesu učení a vychází tak vstříc potřebám rozvoje kompetencí. Metoda projektové výuky je známá už řadu desetiletí, přesto je její použití a účinek je nejen podceňován, ale i obáván. Učitel má k tomu řadu důvodů, z nich nejčastější se jeví přípravná náročnost, ale také řada nepředvídatelných situací, které mohou při samotné realizaci nastat. Jádrem metody je totiž předat větší odpovědnost za učení do rukou žáků či studentů, proto je po nich žádána jako dovednost rozhodování při výuce. Tím se dosahuje žádaného konstruktivismu. Proto projektová výuka skýtá mnoho edukačně růstových příležitostí, nejen pro žáky, ale i pro samotného učitele. Během projektového vyučování se totiž odehrává mnoho příležitostí vedle kognitivního a znalostního růstu k rozvoji nerutinních a nekognitivních dovedností. Projekt dává větší možnosti rozvíjet potenciál žáků, neboť se v něm uplatňuje řada edukačních příležitostí, které rozvíjejí jejich specifické nadání. Spolupráce v heterogenní skupině má navíc inkluzivní vliv a dopad na zkušenost žáků či studentů, neboť projektová výuka učí mimo jiné rozvíjet také schopnost řešit problémy na pozadí rozmanitých mezilidských vztahů. Nepřehlédnutelnou součástí projektové výuky je fáze zpětné vazby, která má, pokud je správně použita, silný formativní účinek, neboť má vliv i na seberegulaci při učení a podporuje tedy dovednost učit se učit a řešit problémy. Učitel může všech těchto aspektů edukačně využít.

Didaktika pro vnitřní motivaci žáků (2x 5 hodin)

metody a formy práce moderní didaktika psychologie výuky motivace žáků

Téma rozkrývající podstatu formativních procesů, vyplývajícíh z individuálního přístupu, zaměřeného na osobnost, učební styl a hodnocení žáka. Poskytuje pedagogům srozumitelnou orientaci v různých motivačních stylech, které využijí prakticky právě v kompetenčním modelu výuky, tedy při rozvíjení nadání a talentů. Téma podporuje využití metod a forem práce s heterogenní skupinou, takže je významně proinkluzivní.

Spolupráce v tripartitě - žák, rodič, učitel (2x5 hodin)

komunikace s rodiči emoční inteligence rozvoj osobnosti metody a formy práce inkluze a rovný přístup profesní rozvoj učitelů psychologie výuky psychologie osobnosti individuální přístup empatie a etika kvalita výuky - wellbeing organizace školy

Kompetenční model dává rodičům tušit mnoho nejasností v porozumění toho, co škola dnes poskytuje žákům a studentům. Jsou zvyklí na stručnou zprávu ve formě známek a tak se mohou někdy domnívat, že veškerá "moc" nad rozvojem dítěte a s tím spojená odpovědnost za výsledky je na straně učitelů. Učitelé to však dnes mají velmi těžké, neboť ty děti, které v rodinách nepotkali lásku jsou ve škole jen těžce motivovatelné. Celoživotní učení se tak může stát pro mnohé jen růžovým snem, přičemž můžeme prošvihnout důležitou dobu, kdy lze rozvoj dítěte ještě ovlivnit.Stačí si uvědomit, že žáci, kteří dnes navštěvují školu jsou budoucími rodiči, a někteří možná budoucími učiteli.

Péče o kvalitu školy ve formativním modelu (2x5 hodin)

kompetence k seberozvoji rozvoj osobnosti rozvoj kompetencí strategie a rozvoj školy profesní rozvoj učitelů reflexe učení a zkušenosti organizace učení evaluace synergická plánování a implementace růstové a fixní myšlení

Užitečné téma pro učitele (a potažmo i pro žáky), které učí lidi používat reflexi a zvažovat smysl, užitek a dobro, aby se mohli dobře rozhodovat a plánovat.
Pro rozvoj modelu sebeučící se organizace (SUO) byl naší vzdělávací a metodickou společností v minulých 12. letech vyvinut speciální program Portfolionet©, pracující jako on-line aplikace na internetové síti, jehož aglomerované funkce podporují tzv. vědomou zpětnou vazbu v plánovacím prostředí, za současné možnosti sdílené dobré praxe a edukace.

 

 

Učitel v roli sociálního manažera (2x 5 hodin)

emoční inteligence moderní didaktika profesní rozvoj učitelů psychologie výuky motivace žáků vzdělávací cíle psychologie osobnosti pedagogika formativní lidská zralost a její kultivace zpětná vazba - ZV konstruktivismus kvalita výuky - wellbeing

Učitel dnes nemůže konkurovat přehlcenému (dez)informačnímu světu,
může však probudit v žácích touhu po poznání a osobním růstu.


 



 

Management školy s podporou formativní evaluace (2x5 hodin)

(auto)evaluace management školy strategie a rozvoj školy sebeučící se organizace - SUO péče o kvalitu školy profesní rozvoj učitelů měření zkušeností plánování a implementace model implementace - CMIP(c) růstové a fixní myšlení konstruktivní reflexe organizace školy

Manažerské téma pro celou sborovnu. Aneb jak uplatnit formativní hodnocení v profesním rozvoji učitelů i celého pedagogického sboru. Úloha a funkce evaluace v hledání směru rozvoje školy. Soustředění času a psychických sil na priorizované cíle rozvoje školy. Optimalizace time-managementu pro týmovou sborovnu. Využití formativních evaluačních nástrojů k analýze podmínek a realizačních kapacit pedagogických pracovníků.

 


Další DVPP ..