|
Uvedené evaluační nástroje pracují
pouze prostřednictvím aplikace
Portfolionet(c).
Model sebeučící se organizace je velmi efektivním pracovním uspořádáním, které dovoluje svým členům tvořivost, autonomii i odpovědnost, včetně vzájemného vytváření komunikačních, organizačních a metodických podmínek. Lidé, zapojení v tomto modelu se navzájem od sebe přirozeně učí ze vzájemně sdílené zkušenosti a také společně pečují o klima organizace. Potřebnou podmínkou je přítomnost průběžné reflexe a formativního managementu, který dokáže delegovat úkoly a oceňovat práci a její dopady.
Užitky evaluačního nástroje: EDx.273
- analytický obraz organizačních, rozvojových a sociálních zkušeností učitelů - obraz 28 pracovních interakcí učitelů + 3 váhy - faktorová a kontextová filtrace zvolených kritérií - vícehledisková, formativní evaluační optika - analytický tabulkový a grafický výstup - analýza pro vedení školy
Zpráva, kterou "podá" formativní evaluační nástroj (grafy a tabulky) obsahuje informace, dle kterých můžou lidé zlepšovat svou praxi tím, že se učí rozhodovat k činům podle určitých hledisek. Běžná evaluace je zaměřená na cíle i procesy, ale vidí je bez tzv. lidského faktoru. Formativní evaluace je k tomu zaměřená i na kvalitativní hlediska, vztažená k možnostem člověka. Díky nim můžeme snadněji implementovat naše záměry ve smyslu pokroku, užitku a dobra. Cyklus DMAIC služebně kopíruje cyklus PDCA, kde plánujeme, realizujeme, hodnotíme a vyhodnocujeme, co bychom mohli zlepšovat. Abychom mohli zlepšit svět, musíme současně "zlepšovat = vzdělávat" člověka, který nakonec definuje cíle, svými možnostmi zasahuje a tvaruje svět a nakonec posuzuje kvalitu. Komplementární indikátory © vnášejí do procesu regulace evaluační optiku, která pomáhá vidět problém a jeho řešení integrovaně, tedy jak z hlediska různých potřeb, cílů a přínosů, tak z hlediska smyslu a vůle, tedy realizačních schopností člověka (více hodnotová optika). |
Simulační, dílčí ukázka výstupní analytické tabulky: (Komplementární tabulka portrétuje pedagogickou zkušenost a je doplněna službou - slovní analýzou.)
Kmeny | Kmen | V2=podporuje učení | V3=podporuje klima | V4=SWOTpohled |
M.18 - xxx | 166,67 (+64%) | 133,34 (+22%) | 83,34 (-18%) | 144,44 (+28%) |
M.01 - Škola využívá k organizaci, plánování a informovanosti přehledný informační systém. | 155,55 (+53%) | 138,9 (+27%) | 116,67 (+14%) | 99,07 (-12%) |
M.25 - Učitelé ve škole mají dost svobody, aby mohli dělat svou práci co nejlépe. | 154,94 (+53%) | 155,26 (+42%) | 124,68 (+22%) | 142,59 (+27%) |
M.26 - Mám zkušenost, že vedení školy dodržuje závazky vůči zaměstnancům. | 151,86 (+50%) | 135,17 (+24%) | 135,17 (+32%) | 128,38 (+14%) |
M.10 - xxx | 133,34 (+31%) | 116,67 (+7%) | 105,55 (+3%) | 115,75 (+3%) |
M.03 - Komunikace mezi vedením školy a učitelským sborem je srozumitelně transparentní. | 133,33 (+31%) | 150 (+37%) | 150,01 (+47%) | 121,61 (+8%) |
M.22 - xxx | 124,68 (+23%) | 125,92 (+15%) | 119,13 (+17%) | 126,55 (+12%) |
M.11 - xxx | 122,22 (+21%) | 133,33 (+22%) | 116,66 (+14%) | 127,16 (+13%) |
M.12 - Ředitel školy je důsledný v řešení a nápravě nefungujících procesů. | 116,66 (+15%) | 111,1 (+2%) | 116,67 (+14%) | 104,64 (-7%) |
M.27 - Naléhavým, ale zbytečným pracovním úkolům se věnuji denně .. | 109,25 (+8%) | 42,6 (-61%) | 30,26 (-70%) | 40,74 (-64%) |
M.20 - xxx | 103,7 (+2%) | 103,4 (-5%) | 80,56 (-21%) | 98,77 (-12%) |
M.15 - Data a informace, pořízená z různých zpětných vazeb, jsou využívána k dalšímu zlepšování učení žáků. | 100 (-1%) | 94,44 (-14%) | 88,88 (-13%) | 116,67 (+4%) |
M.06 - xxx | 94,45 (-7%) | 100 (-8%) | 122,22 (+20%) | 121,61 (+8%) |
M.04 - Korektnost a mezilidská důvěra je v naší škole přirozeným prvkem spolupráce. | 94,44 (-7%) | 122,22 (+12%) | 143,53 (+40%) | 115,75 (+3%) |
M.02 - Potřebné informace k řízení a chodu školy jsou pro mě přirozeně dostupné. | 93,21 (-8%) | 111,12 (+2%) | 100,01 (-2%) | 110,5 (-2%) |
|
Uvedené evaluační nástroje pracují
pouze prostřednictvím aplikace
Portfolionet(c).