Facebook

Metoda formativní intervence

formativní hodnocení metody a formy práce reflexe učení a zkušenosti myšlenkové operace konstruktivní reflexe


.. jako konstruktivistická režie moudrého učitele pro podporu a rozvoj myšlení a kompetencí žáků

Formativní intervence jako konstruktivistická režie učitele

Formativní intervence na podporu učení žáků = velmi účinná metoda jako facilitační podpora žákova kognitivního myšlení, učení, seberegulace a růstového myšlení
 
Formativní pedagogika je založena na "fenoménu konstruktivistické práce a učení".  Znalosti a činy žáků ve škole, ve formativní režii učitele, slouží k rozvoji myšlení, hodnot a postojů.
 


   

České školství už před lety nabralo směr ke kompetencím, aniž by si tvůrci nového směru uvědomili, co to vlastně kompetence ve škole jsou a co potřebují ke svému životu. Ano, nějaké ty definice budou vždy po ruce, ale pokud sledujete směr a stav školství, pak se vlastně budování kompetencí dostalo převážně ke slovu, ale nikoli k činu. Pokud se v tomto "ideově idealizovaném" edukačním světě už nějakou dobu pohybujete, pak jste se jistě setkali s definicí, že kompetence jsou aglomerované dovedností, které mají svůj další rozvojový náboj či aspekt. Pokud to vezmete na lžíci selského rozumu, pak jde vlastně o zkušenosti, které mají svůj vyzkoušený (reflektovaný), a tedy hodnotový aspekt. Pro někoho jsou vidět zejména v postojích, a pro zkušené učitele jsou vidět v myšlení, které je možné explikovat (zjevit a sdílet). Neoddělitelnou součástí kompetencí (zkušeností) je tedy sebezkušenostní hodnota. Ta ostatně byla vždy třetím cílem vzdělávání, ale (psycho)didaktiky s ní pracovaly naprosto okrajově.

       

         
Odkud přicházím? ► Kam směřuji? ► Proč je to pro mě důležité? Kde se právě nacházím? ► Jak se dostanu k cíli? ► Jaký to bude mít dopad? ►
Co si přináším, co už vím a dovedu? Jaký je smysl a cíl práce? Co je na tom užitečné a dobré? Kde jsem na cestě poznání? Jakou metodu a cestu použiji? Jakého pokroku a kvality tím dosáhnu?
 


Jestliže školství jako systém ještě dnes stále hledá svou identitu (obsah, směr a smysl), pak při použití uvedeného modelu „zkušenosti“ můžeme odhalit i potřebnou evoluční změnu edukačního modelu, který bude vyhovovat jak kompetencím, tak nadčasovým potřebám v nichž má dosud přehlížený rozvoj osobnosti naprosto zásadní roli. Prostě použít učivo a procesy jako nástroje výchovy, rozvoje osobnosti i budování identity. Pro zkušenější pedagogy a psychology je nepřehlédnutelné, že v takovém případě mluvíme také o mohutném uplatnění vnitřní motivace, která z důvodů absence identity školství a jeho důsledkem chybí nejprokazatelněji. Smyslem a cílem je tedy kultivovat myšlení, hodnoty a postoje a naplnit tak lidskost ve své podstatě. Pokud by někomu v této triádě chyběly pocity a prožitky, pak prozrazujeme, že tyto jsou součástí všech uvedených prvků, už proto, že je nejen zákonitě doprovázejí, ale i předcházejí.

Všechny symbolické "molekuly" v obrázku nalevo mají pro uplatnění a užitek ve škole svou systémovou a přitom jednoduchou facilitační metodiku - Formativní intervence jako podpora  učení žáků
 



V této prezentaci jsou použity autorizované texty a obrázky z připravované knihy - Cesta do hlubin formativní výuky © 2020