|
Uvedené evaluační nástroje pracují
pouze prostřednictvím aplikace
Portfolionet(c).
Kompetenční model, odpovídající projektovému uchopení vyžaduje práci se zlepšovasnou zkušeností. Zkušenost je vždy kontextová, neboť naše dovednosti se ujmou a uplatní jinak v různě disponovaném - připraveném prostředí. Jde nejen o materiální a organizační podmínky, ale také sociální dorozumění s druhými lidmi, o návyky a empatii. Pokud tedy máme pochopit zkušenost, musíme ji vidět projektově = komplementárně. Nejlépe pochopitelný obraz o kompetentnosti získáme tak, že zjišťujeme priorizovanou tzv. "implementační zkušenost", která vypovídá prostřednictvím response skrze rozvojové potřeby aktérů, jejich činnostní úsilí a nakonec i jeho dopad.
Užitky evaluačního nástroje FED.309
- analytický obraz edukačních metod
- vícehledisková, formativní evaluační optika
- obraz 32 edukačních interakcí + 3 váhy
- podmínková a faktorová filtrace zvolených kritérií
- analytický tabulkový a grafický výstup
- analýza pro vedení školy
Zpráva, kterou "podá" formativní evaluační nástroj (grafy a tabulky) obsahuje informace, dle kterých můžou lidé zlepšovat svou praxi tím, že se učí rozhodovat k činům podle určitých hledisek. Běžná evaluace je zaměřená na cíle i procesy, ale vidí je bez tzv. lidského faktoru. Formativní evaluace je k tomu zaměřená i na kvalitativní hlediska, vztažená k možnostem člověka. Díky nim můžeme snadněji implementovat naše záměry ve smyslu pokroku, užitku a dobra. Cyklus DMAIC služebně kopíruje cyklus PDCA, kde plánujeme, realizujeme, hodnotíme a vyhodnocujeme, co bychom mohli zlepšovat. Abychom mohli zlepšit svět, musíme současně "zlepšovat = vzdělávat" člověka, který nakonec definuje cíle, svými možnostmi zasahuje a tvaruje svět a nakonec posuzuje kvalitu. Komplementární indikátory © vnášejí do procesu regulace evaluační optiku, která pomáhá vidět problém a jeho řešení integrovaně, tedy jak z hlediska různých potřeb, cílů a přínosů, tak z hlediska smyslu a vůle, tedy realizačních schopností člověka (více hodnotová optika). |
Simulační, dílčí ukázka výstupní analytické tabulky: (Komplementární tabulka portrétuje pedagogickou zkušenost a je doplněna službou - slovní analýzou.)
Komplementární indikátory dotazníku FED.309 / n=27 | Kmen | V2 = podporuje učení | V3=podporuje klima | V4=SWOT.pohled |
P.02 - xxx | 125,34 (+57%) | 112,01 (+15%) | 67,12 (-17%) | 99,12 (-7%) |
P.07 - xxx | 117,33 (+47%) | 91,55 (-6%) | 105,77 (+31%) | 112,45 (+5%) |
P.01 - V mé výuce pracují žáci s chybou učení (s chybou poznání, konstruktivity nebo chybou hodnocení) | 97,79 (+23%) | 125,34 (+29%) | 76,89 (-5%) | 117,33 (+10%) |
P.08 - S žáky ve třídě se aktivně vracíme k pravidlům chování a spolupráce a revidujeme, co a proč by mohlo fungovat lépe. | 93,77 (+18%) | 117,79 (+21%) | 152,45 (+88%) | 125,34 (+17%) |
P.11 - xxx | 90,67 (+14%) | 102,23 (+5%) | 82,23 (+2%) | 117,33 (+10%) |
P.03 - V mé výuce hledají žáci odpovědi na otevřené otázky ve vztahu .. k postupu řešeného problému. | 90,67 (+14%) | 112,01 (+15%) | 63,57 (-21%) | 99,12 (-7%) |
P.05 - V mé výuce projevují žáci své znalosti formou popisného jazyka. | 77,79 (-2%) | 77,33 (-21%) | 49,78 (-38%) | 89,79 (-16%) |
P.09 - xxx | 76,45 (-4%) | 104,44 (+7%) | 83,57 (+3%) | 112,01 (+5%) |
P.04 - V mé výuce hledají žáci odpovědi na otevřené otázky ve vztahu .. k hodnocení své učební zkušenosti. | 63,57 (-20%) | 92,01 (-6%) | 45,33 (-44%) | 85,34 (-20%) |
P.06 - V mé výuce pracují žáci společně v kooperativních úlohách. | 59,56 (-25%) | 91,12 (-6%) | 91,12 (+13%) | 103,1 (-3%) |
P.13 - xxx | 58,66 (-26%) | 81,33 (-17%) | 73,77 (-9%) | 96,43 (-10%) |
P.12 - Žáci mé třídy pracují na úkolech ve skupinách s prvky projektové výuky. | 41,77 (-48%) | 80,44 (-17%) | 81,33 (+1%) | 123,1 (+15%) |
P.10 - Výuka v mých hodinách je zaměřena na rozvoj nerutinních dovedností. | 41,77 (-48%) | 78,67 (-19%) | 78,67 (-3%) | 108 (+1%) |
průměr | Ø = 79,63 | Ø.V2 = 97,41 | Ø.V3 = 80,89 | Ø.V4 = 106,8 |
|
Uvedené evaluační nástroje pracují
pouze prostřednictvím aplikace
Portfolionet(c).