|
Uvedené evaluační nástroje pracují
pouze prostřednictvím aplikace
Portfolionet(c).
Evaluační nástroj pro školu s víceúčelovým použitím + evaluační analýza pro školu.
Mapuje a měří zkušenost, jako východisko rozvojových potřeb školy a učitelů.
Pracuje s váhovými indikátory, podporujícími dobré rozhodování.
Individuální nastavení indikátorů - cílu vzdělávání dle zaměření školy.
Výstupním formátem je meta-informační optika.
Nástroj a jeho analytické výstupy využívají funkci komplementárních indikátorů ©, aby se mohly dívat na zkoumané jevy, procesy nebo potřeby z více hodnotících hledisek. Výstupem je přehledná, seřazená řada grafů, dle porovnávajících vybraných hledisek a také analytická tabulka, zachycující proporční sílu potřeb a hodnotících faktorů, dle kterých se dá spolehlivě rozhodovat, co má škola řešit a jaké to má priority. Management školy tak získá proporční portrét dovedností učitelů a postojů (motivací) k jejich uplatnění. Součásti služby je slovní analýza evaluačních výstupů.
Zpráva, kterou "podá" formativní evaluační nástroj (grafy a tabulky) obsahuje informace, dle kterých můžou lidé zlepšovat svou praxi tím, že se učí rozhodovat k činům podle určitých hledisek. Běžná evaluace je zaměřená na cíle i procesy, ale vidí je bez tzv. lidského faktoru. Formativní evaluace je k tomu zaměřená i na kvalitativní hlediska, vztažená k možnostem člověka. Díky nim můžeme snadněji implementovat naše záměry ve smyslu pokroku, užitku a dobra. Cyklus DMAIC služebně kopíruje cyklus PDCA, kde plánujeme, realizujeme, hodnotíme a vyhodnocujeme, co bychom mohli zlepšovat. Abychom mohli zlepšit svět, musíme současně "zlepšovat = vzdělávat" člověka, který nakonec definuje cíle, svými možnostmi zasahuje a tvaruje svět a nakonec posuzuje kvalitu. Komplementární indikátory © vnášejí do procesu regulace evaluační optiku, která pomáhá vidět problém a jeho řešení integrovaně, tedy jak z hlediska různých potřeb, cílů a přínosů, tak z hlediska smyslu a vůle, tedy realizačních schopností člověka (více hodnotová optika). |
Ukázka výstupů analytické tabulky
Suma K4V - shrnuje součet sil, které vstupují do cílového procesu vzdělávání dle uvedených 45 cílů. Učitelé prostřednictvím kmenové otázky a 4 váhových otázek uvádějí, nakolik se s uvedeným cílem ztotožňují (K), nakolik potřebují vnější podporu (V1), nakolik je sledovaný cíl věcí školy (či rodiny) (V2), jaký přidaný čas jim k tomu chybí (V3) a kde ještě potřebují dalších vlastních zkušeností, aby dle jejich představ bylo cílů dosaženo. Všechny hodnoty prostřednictvím učitelské soudnosti tedy sledují "osobní zaměřenost a vlastní profesní dovednosti", a to s ohledem na poměr edukačních sil mezi rodinou a školou a časovou dispozicí. Výsledná suma K4V pak proporcionálně udává současnou schopnost školy cílů dosahovat. Nepřímo se v uvedených (%) hodnotách ukazuje kompetentnost učitelů, která se přirozeně spojena s podmínkami, podporou, motivací i schopnostmi. Podrobnější vysvětlení "sumy K4V" hledejte v tabulce, v předcházejících sloupcích. Plusovými hodnotami jsou cíle, které škola různě procentně zvládá. Mezí dobré hodnoty je K4V = 67%.
simulace výstupů = otázka - indikátor / ED.335 - neúplná ukázka | kmen (+) | váha 01 - % (-) | váha 02 - % (+) | váha 03 - % (-) | váha 04 - % (-) | suma K4V |
01. Identifikovat a rozvíjet specifické nadání žáka. | 160.66 (+18%) | 38.01 (+29%) | 57.14 (-12%) | 96.43 (+62%) | 66.08 (+32%) | - 117%F |
02. Identifikovat a kompenzovat individuální handicapy žáka. | 131.82 (-3%) | 25.77 (-12%) | 50.87 (-21%) | 90.63 (+53%) | 81.57 (+63%) | - 128%F |
03. Předat žákům maximum poznatků a vědomostí. | 101.18 (-26%) | 16.34 (-44%) | 108.68 (+68%) | 52.58 (-11%) | 29.08 (-42%) | + 139% |
04. Naučit žáky vyhledávat a zpracovávat informace. | 181.95 (+34%) | 53.19 (+81%) | 103.39 (+60%) | 65.30 (+10%) | 36.33 (-27%) | + 30% |
05. Nž .. třídit informace podle různých hodnotových a kvalitativních hledisek. | 146.41% (+8%) | 47.64 (+62%) | 87.50 (+35%) | 70.68 (+19% ) | 6.33 (+12%) | + 23%F |
06. Nž .. samostatně se učit = (kompetence k učení). | 138.96% (+2%) | 36.68 (+25%) | 57.14 (+12%) | 44.65 (-25%) | 38.15 (-24%) | + 38%F |
13. Nž .. interpretovat matematickou zkušenost. | 75.38% (-45%) | 27.30 (-7%) | 98.85 (+53%) | 90.57 (+53%) | 81.11 (+62%) | - 100% |
14. Nž .. používat matematiku ve školním učení mimo matematické obory. | 99.73% (-27%) | 34.18 (+16%) | 108.17 (+67%) | 78.07 (+31%) | 72.43 (+45%) | - 52 %F |
15. Nž .. používat matematiku pro životní praxi. | 162.4% (+19%) | 48.25 (+64%) | 93.20 (+44%) | 85.40 (+44%) | 5.12 (+50%) | - 95 %F |
16. Nž .. bezpečně pracovat s výpočetní technikou. | 162.4 (+19%) | 27.50 (-6%) | 79.77 (+23%) | 48.95 (-18%) | 52.56 (+5%) | + 61% |
17. Nž .. efektivně využívat výpočetní techniku. | 153.45 (+13%) | 21.88 (- 26%) | 88.86 (+38%) | 54.44 (-8%) | 59.78 (+19%) | + 66% |
18. Nž .. čtenářským dovednostem (porozumění a interpretace psaných sdělení). | 180.16 (+32%) | 27.83 (-5%) | 88.98 (+38%) | 50.74 (-15%) | 25.38 (-49%) | + 139% |
19. Nž .. kriticky posoudit text z hlediska platnosti, pravdivosti a hodnoty. | 149.68 (+10%) | 38.93 (+32%) | 83.46 (+29%) | 70.66 (+19%) | 48.99 (-2%) | - 10%F |
20. Nž ..sestavit text - psané sdělení (účel, smysl, obsah, struktura, cíl) | 157.04 (+15%) | 25.57 (-13%) | 117.80 (+82%) | 51.52 (-13%) | 30.88 (-38%) | + 161% |
21. Nž .. komunikačním doved. (oslovovat druhé, chápat a vyhod.mluvená sdělení). | 167.80 (+ 23%) | 33.19 (+13%) | 39.90 (-38%) | 47.06 (-21%) | 25.45 (-49%) | + 68% |
22. Nž .. cizím jazykům. | 171.41 (26%) | 32.51 (+11%) | 123.21 (+91%) | 71.43 (+20%) | 69.65 (+39%) | + 47% |
23. Nž .. respektovat autoritu. | 157% (+15%) | 32.59 (+11%) | 7.15 (- 89%) | 23.22 (-61%) | 27.27 (-46%) | + 22% |
Evaluační komplement je systémově uspořádaná, analytická meta-informace, která umožňuje vidět do problematiky skrze její proporcionalitu.
Pozn.: Komplementární indikátory a jejich ekvivalenty tzv. evaluační komplementy jsou chráněny patentovým právem.
|
Uvedené evaluační nástroje pracují
pouze prostřednictvím aplikace
Portfolionet(c).